Od maringotek a karavanů až po luxusní obytná auta
Historie cestování prvními obytnými příbytky taženými koňmi tzv. maringotkami sahá až do počátku 19. století. Staly se symbolem pro kočovné skupinky, které táhly napříč Evropou, ale také umělce a obchodníky. S postupným vývojem automobilového průmyslu v osmdesátých letech 19. století se začaly modernizovat také maringotky, které se přeměňovaly na první karavany. Lidé chtěli cestovat, poznávat své okolí a karavany byly ideálním prostředkem pro jejich cesty. Revolučním zlomem pro caravanig byla 30. léta 20. století, když Američan Wally
Byam sestavil na svém dvorku plně funkční karavan s kuchyní, obývacím prostorem a spací částí na platformě Fordu T. Plány ke svému karavanu prodával za pouhý jeden dollar, při prodeji celých 15 000 kusů plánků založil vlastní společnost Airstream, která se stala symbolem pro plnohodnotné cestování na čytřech kolech a zpopularizovala jej po celém světě. |
Od karavanů to byl k výrobě prvních obytných vozů již pouhý krok a bylo jen otázkou času, kdo bude první. Tentokrát se prvenství přesunulo do Evropy, která nechtěla zůstat pozadu. V 50. letech začal Volkswagen s postupnou úpravou svého vozu pod označením Type 2 na komfortní obytný vůz nazvaný Westfalia (link na wiki http://en.wikipedia.org/wiki/Westfalia), který se stal synonymem pro cestování všech členů hnutí Hippies v Americe, ale také v Evropě. Komfortní jízdní vlastnosti obytných vozů dostaly tento typ cestování do popředí oproti méně praktickým karavanům.
Dnešní společnost si žádá stále více pohodlí i při dovolených, obytné vozy se staly plnohodnotným dočasným domovem na cestách, kde nechybí kuchyně, sociální zařízení, denní obývací část a komfortní spaní. Na silnicích můžeme potkat také luxusní obytné autobusy, které jsou vrcholem svobodného cestování.